Na de lagere school ging Bart naar de LTS. Hij wilde in eerste instantie automonteur worden. Zijn vader zag dat niet zo zitten: “dan zit je altijd onder het vet, je kunt maar beter houtbewerker worden”. Zo gezegd zo gedaan. Bart ging leren voor houtbewerker en mocht stage lopen bij Wi-Ja scheepsbetimmering.
Op zijn route naar zijn stageplek bekeek hij elke dag met bewondering en nieuwsgierigheid de prachtige boten van Grouwster vlet. Dit bedrijf zat pal naast zijn stage adres. Na zijn stageperiode besloot hij hier dan ook te solliciteren. Bart was inmiddels 17 jaar en maakte zijn eerste uren bij Grouwster vlet.
Bart zijn andere passie was korte baan schaatsen. Hij trainde veel in Thialf Heerenveen en sportte op topniveau. Door het werken bij Grouwster vlet kwam het trainen in gedrang. Bart bleef op het zelfde niveau, terwijl leeftijdsgenoten doorgroeiden. Ook moest hij veel laten (af en toe een biertje met vrienden bijvoorbeeld) voor de topsport. Dit heeft hem doen besluiten, op 18 jarige leeftijd, voor zijn grootste passie te gaan: houtbewerking. Alles wat te maken had met hout bouwde Bart; een enorme aanwinst voor het bedrijf Grouwster vlet.
In 1989 is Bart begonnen als timmerman bij Grouwster vlet. Bouwnummer 27 was de eerste boot waar hij het interieur van mocht intimmeren. Na 11 jaar begon er iets te kriebelen. Hij besloot, samen met zijn collega timmerman Johannes Welles, een scheepsbetimmeringsbedrijf te beginnen in Grou. Jachtwerf Grouwster vlet verloor twee van hun beste timmerlieden en vond dit erg spijtig.
Het scheepstimmeringsbedrijf van Bart en Johannes mocht de boten van Grouwster vlet intimmeren, beginnend bij bouwnummer 77. Het warme hart voor Grouwster vlet blijft bij Bart. In 2009 wordt Bart gevraagd om vennoot te worden in het bedrijf. Dat wil hij heel graag en dit gebeurd dan ook. In 2013 neemt hij samen met Rita de gehele zaak over.
Rita is geboren op 9 juli 1969 in Warfstermolen. Rita wilde boer worden net als haar vader, maar kwam al snel op dat idee terug. Na het halen van haar diploma, ging Rita een studie detailhandel volgen. Rita begon in 1988 bij de Blokker haar carrière, waar ze tot 2009 de functie assistent bedrijfsleider met plezier vervulde.
In 2005 ontmoette ze Bart tijdens het Skutjesilen (natuurlijk) en begon bij haar de passie voor watersport. Nadat Bart heeft besloten om mede vennoot te worden bij Grouwster vlet nam Rita alle administratie en kantoor werkzaamheden over. In 2013 nemen Bart en Rita samen het bedrijf over. Een hele nieuwe uitdaging voor Rita en Bart.
Arend de Jong (al meer dan 25 jaar in dienst) is onze allround techneut. Daarnaast pakt hij vele andere werkzaamheden op. Hij is dus enorm belangrijk binnen de crew van Grouwster vlet en de werf. Door zijn jarenlange ervaring kent hij alle schepen van binnen en buiten. Hij is begonnen als stage loper en, net als Bart, en nooit meer weggegaan! Al die jaren ervaring zorgen natuurlijk enorm voor de kwaliteit van de boten die we maken.
Gosse Haanstra is onze jachtschilder die vanaf 2011 ons team is komen versterken. Hij voorziet menig refit en schilderwerk in een super strakke glanzende verflaag. Hij heeft hiervoor jarenlang bij Rapsody (Heeg) en Couperus autospuit bedrijf gewerkt en heeft voor elke kras, probleem of ander mankement een passende oplossing.