Marjan wilde brede gangboorden, gemakkelijk in- en uitstappen, comfortabele keuken (kombuis met luxe) en een bed, waar je rondom bij kunt, bij het opmaken.
Ko wilde weinig diepgang voor het wad varen, droogvallen, geringe doorvaarthoogte en een sterk motorvermogen voor op zee en de grote rivieren.
Beiden wilden we een schip waar we ’s zomers en ’s winters langdurig, comfortabel op kunnen leven. Het schip moest een schip zijn, met mooie lijnen, een open kuip en het liefst met klassieke uitstraling. Gewoon een echt, mooi en stoer schip.
En opeens, daar lag ze, bij Hotel Oostergo in Grouw. Een Grouwstervlet, open kuip. Een prachtig schip met mooie lijnen. Ko wist waar de werf was en we zijn er direct heen gegaan om wat nadere informatie in te winnen. Zo kwamen we bij Bart en Rita terecht. We hebben proef gevaren in een 13.50 meter vlet en waren onder de indruk van de afwerking, de ruimte en de vaareigenschappen.
Na diverse gesprekken over uitvoering, uitrusting en prijs hebben wij in augustus 2014 onze Grouwstervlet besteld bij Bart en Rita. Ze kreeg bouwnummer 89. Het casco werd gebouwd, daarna gestraald en van de grondlagen verf voorzien. Dit alles zeer grondig en precies uitgevoerd, geheel naar onze zin.
Daarna werd het schip bij de werf voorzien van de nodige elektrische- en werktuigkundige installaties en werd met de betimmering begonnen. Natuurlijk gingen we regelmatig kijken om het verloop van de bouw te volgen.
Wat ons het meest opviel is, dat alle medewerkers met volle inzet, vakmanschap, passie en plezier aan het werk waren. Van schilder tot elektricien, van timmerman tot monteur, een ieder deed zijn uiterste best om er een geweldig eindproduct neer te zetten.
En dat is gelukt onder de bezielende leiding van Bart, met ondersteuning van Rita, werd het schip in november 2015 aan ons opgeleverd. Een Grouwstervlet 13.50, open kuip met achter cabine. Je hebt plek voor logees zonder dat jezelf iets inlevert.
Op 15 november 2015 kreeg bouwnummer 89 haar naam, Vrouwe Jetske. Ze is gedoopt door Jetske Stevens, de moeder van Marjan. Ze lag bij de Zeilvereniging aan het Zuidlaardermeer, waar wij in de buurt wonen.
Na 10 dagen varen, waarbij we alle weersoorten over ons heen gekregen hebben, variërend van zware regenbuien tot sneeuw, zijn we terug gevaren naar Grouw, waar een paar kleine restpuntjes werden afgewerkt en het schip vervolgens bij de werf onderdak ging. In februari 2016 heeft de Vrouwe Jetske gestaan op Boot Holland in Leeuwaren en was voor belangstellenden te bezichtigen.
Zomer 2016 zijn we via Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog, Borkum, Norderney, over de Noordzee naar Bremerhaven gevaren. Ze is een super schip op de Wadden en de Noordzee. Daarna via de Weser en het Mittelland Kanal naar de Ruhr bij Duisburg. Vervolgens op de Rijn, die, met soms wel 6 kilometer stroom, voor ons een prachtige, nieuwe ervaring was. Via Arnhem, Vreeswijk, de Vecht, Volendam aangedaan. Oversteekje Ijsselmeer naar de Weerribben en terug naar Friesland met 250 motoruren op de teller en meer dan voldoende sluizen ervaring.
Afgelopen Kerst waren we aan boord, ja, waarom niet. Oud en Nieuw hebben we gevierd op Terschelling. Een geweldige belevenis. 2 januari 2017 met Noord Noord West 6 zijn we terug gevaren naar het vasteland. Ons schip gaf geen krimp en ging mooi door de golven heen.
Vrouwe Jetske is een geweldig schip met goede vaareigenschappen, waar we onder alle weersomstandigheden vertrouwen in hebben. Ze voldoet volkomen aan onze eisen en verwachtingen. Wij zijn erg blij met ons schip.
Bart, Rita en alle medewerkers, we hebben het al eerder tegen jullie gezegd, maar zetten het nu ook op papier, jullie hebben er, met hard werken en jullie aller inzet, een mooi, solide en fantastisch product neer gezet.
Marjan en Ko Nieborg